W związku z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 12 sierpnia 2020 r. w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 1194 ze zm.), ustala się zasady realizacji teleporad w podstawowej opiece zdrowotnej w NZOZ Regionalne Centrum Medyczne Sp. z o.o. ul. Polna 1, 26-333 Paradyż.
Postanowienia ogólne
1. Standard teleporady POZ określa zasady i warunki realizacji teleporady przez osoby uprawnione w NZOZ Regionalne Centrum Medyczne Sp. z o.o. ul. Polna 1, 26-333 Paradyż (dalej: Przychodnia). Osobami uprawnionymi są lekarze, pielęgniarki i położne wykonujący zawód w Przychodni.
2. Pacjent ma prawo korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej zarówno w formie wizyty stacjonarnej, jak i w formie teleporady.
3. Informacje dotyczące warunków i zasad realizacji świadczenia zdrowotnego w formie teleporady (dalej: Teleporada) znajdują się na stronie internetowej
www.przychodniarcm.pl oraz są udostępnione w Przychodni na tablicy informacyjnej. Na żądanie pacjenta można go poinformować telefonicznie o standardzie teleporady POZ.
4. Udzielenie teleporady polega na tym, że osoba uprawniona do jego udzielania dzwoni za pośrednictwem połączenia telefonicznego z telefonu o numerze 44 741 60 50 (w przypadku awarii lub braku możliwości wykonania połącznia z ww. numeru telefonu dopuszcza się wykonanie Teleporady z innego numeru telefonu) do pacjenta lub jego przedstawiciela ustawowego.
5. Harmonogram pracy osób udzielających teleporad, godziny pracy rejestracji oraz
numery telefonów dostępne są w rejestracji Przychodni oraz na stronie internetowej www.przychodniarcm.pl
6. Przeprowadzenie Teleporady przez osobę uprawnioną odbywa się w warunkach gwarantujących brak dostępu osób nieuprawnionych do informacji przekazywanych w związku z udzieleniem Teleporady. Pacjent może wyrazić zgodę na prowadzenie Teleporady pomimo obecności w jego miejscu przebywania osób trzecich.
Warunki udzielenia teleporady
7. Nie udziela się teleporady:
a) w sytuacji braku zgody osoby uprawnionej na realizację świadczenia w formie
teleporady;
b) podczas pierwszej wizyty realizowanej przez lekarza, pielęgniarkę lub położną POZ;
c) w związku z chorobą przewlekłą, w przebiegu której doszło do pogorszenia lub zmiany objawów;
d) w związku z podejrzeniem choroby nowotworowej;
e) dzieciom do 6. roku życia poza poradami kontrolnymi w trakcie leczenia, ustalonego w wyniku osobistego badania pacjenta, których udzielenie jest możliwe bez badania fizykalnego;
f) w sytuacji, w której lekarz, pielęgniarka lub położna uzna, że dany pacjent musi koniecznie zgłosić się do Przychodni.
8. Udziela się teleporady w szczególności w przypadku, gdy:
a) istnieje podejrzenie zakażenia wirusem SARS-CoV-2;
b) pacjent potrzebuje ustalić, czy powinien się zgłosić do lekarza;
c) pacjent ma wątpliwości co do wydanych zaleceń;
d) pacjent potrzebuje recepty na kontynuację leczenia;
e) pacjent potrzebuje zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne, jako
kontynuację poprzedniego zlecenia;
f) pacjent potrzebuje zaświadczenia o stanie zdrowia w związku z rozpoznaną
wcześniej jednostką chorobową;
g) dziecko ma mniej niż 6 lat i korzysta z porady kontrolnej, którą lekarz ustalił
podczas bezpośredniej wizyty i która nie polega na fizycznym badaniu.
9. Pacjent zgłasza potrzebę udzielenia mu teleporady:
a) osobiście w rejestracji;
b) telefonicznie pod numerem 44 741 60 50;
c) on-line pod adresem rcmparadyż@gmail.com
10. Warunkiem skorzystania z teleporady jest podanie danych osobowych przez pacjenta, określenie celu teleporady oraz wskazanie oczekiwanego terminu teleporady.
Sposób przeprowadzenia teleporady
11. Termin ustalonej teleporady jest stały. Godzina ustalonej teleporady jest orientacyjna i ostateczna godzina teleporady może być przesunięta o około 60 minut.
12. Przed przystąpieniem do Teleporady osoba przeprowadzająca ma obowiązek zapoznania się z dokumentacją medyczną pacjenta, w szczególności z ostatniej wizyty.
13. Osoba udzielająca Teleporady ma obowiązek podjęcia co najmniej trzykrotnej próby kontaktu z pacjentem, w odstępie nie krótszym niż 5 minut, w celu udzielenia Teleporady.
14. Brak możliwości trzykrotnego nawiązania kontaktu z pacjentem skutkuje anulowaniem Teleporady.
15. Osoba przeprowadzająca Teleporadę po nawiązaniu kontaktu z pacjentem ma obowiązek przedstawić się imieniem, nazwiskiem, tytułem zawodowym oraz wskazaniem, że dzwoni z Przychodni.
16. Osoba przeprowadzająca Teleporadę przed przystąpieniem do udzielania Teleporady ma obowiązek potwierdzić tożsamość pacjenta w oparciu o dane wskazane w dokumentacji medycznej.
17. Osoba przeprowadzającą Teleporadę ma obowiązek upewnienia się, że pacjent może swobodnie rozmawiać. W przypadku braku takiej możliwości osoba przeprowadzająca Teleporadę ustala nowy termin i nową godzinę Teleporady.
18. Na Pacjencie umówionym na Teleporade ciąży obowiązek przygotowania miejsca do swobodnej rozmowy.
19. W trakcie teleporady pacjent może otrzymać następujące dokumenty niezbędne w dalszym leczeniu:
a) konsultację;
b) e-receptę;
c) e-skierowanie;
d) e-zwolnienie;
e) zlecenie badań dodatkowych.
19. Każda Teleporada kończy się w jeden z czterech sposobów:
1) ustaleniem, że Teleporada jest wystarczająca dla określonego pacjenta;
2) zaleceniem zgłoszenia się na wizytę stacjonarną do przychodni;
3) zaleceniem zgłoszenia się na SOR;
4) zaleceniem wezwania pogotowia lub wezwaniem pogotowia przez osobę udzielającą Teleporady.
20. Przed zakończeniem Teleporady osoba prowadząca Teleporadę podsumowuje ją i weryfikuje, czy przekazane zalecenia są dla pacjenta lub jego przedstawiciela
ustawowego zrozumiałe.
21. Z Teleporady sporządza się dokumentację medyczną zgodną z odpowiednimi
przepisami. W dokumentacji medycznej odnotowuje się w szczególności:
a) adnotację „świadczenia zdrowotnego udzielono w formie teleporady”;
b) informację o potwierdzeniu tożsamości;
c) cel udzielenia Teleporady;
d) informacje uzyskane od pacjenta;
e) informacje o wydanych orzeczeniach oraz
f) określenie sposobu zakończenia Teleporady.
Instrukcje o sposobie realizacji orzeczeń o stanie zdrowia
22. W przypadku wystawienia pacjentowi:
a) e-recepty pacjentowi jest przekazywany 4-cyfrowy kod PIN, na podstawie którego po podaniu numeru PESEL w aptece pacjent może zrealizować e- receptę;
b) e-skierowania pacjentowi jest przekazywany 4-cyfrowy kod PIN, na podstawie którego pacjent może zarejestrować się w placówce, do której został skierowany;
c) e-zlecenia pacjentowi jest przekazywany numer zlecenia, na podstawie
którego pacjent może zrealizować e-zlecenie w dowolnej aptece lub sklepie medycznym;
d) zlecenia badań dodatkowych pacjent zgłasza się do Przychodni pod odbiór wydruku skierowania na badania dodatkowe.